Sou a: Inici / Notícies / Jordi Mir i Parache, Fill Predilecte de Tremp

Jordi Mir i Parache, Fill Predilecte de Tremp

L'Ajuntament li va concedir aquesta distinció en un acte solemne, el passat divendres 2 de novembre.

El passat divendres, va tenir lloc a la Sala de Plens de l'Ajuntament de Tremp l'acte de nomenament de Fill Predilecte de Tremp al filòleg,, escriptor i activista cultural, Jordi Mir i Parache.

L'acte, que va acollir un públic nombrós, va comptar amb la participació de diferents representant d'entitats locals. Després d'una emotiva interpretació de la Sardana de Tremp per part de l'Orfeó de Tremp, la seva presidenta, Helena Huguet, va destacar el paper de Mir en donar a conèixer aquest conjunt coral i consolidar-lo. Posteriorment, el seu company i amic de la Societat d'Amics de la Muntanya (SAM), Joan Castell, va parlar de diferents aspectes de la trajectòria de Jordi Mir, posant especial atenció a la seva faceta com a amant de l'excursionisme i coneixedor del territori català; Jordi Mir fou precisament un dels fundadors de la SAM (1964) i sempre ha estimat i portat al cor aquesta entitat. Finalment, va oferir un parlament Xavier Baulies, també amic de Mir, fundador de la Casa del Sol Naixenet i cofundador del Premi Vent de Port, així com director de la Coral Polifònica de Tremp amb la qual Mir també ha col·laborat al llarg dels anys.

L'acte també va comptar amb diferents col·laboracions musicals, a més de l'obertura per part de l'Orfeó de Tremp, els flautistes Nil Tena i Mariona Baulies van tocar una peça i Vall Mir, filla de l'homenatjat, va cantar El meu país acompanyada pel seu nebot i net de Jordi Mir a la guitarra.

En el moment del seu parlament, Jordi Mir va aprofitar per cedir a l'Ajuntament de Tremp un llibre que va arribar a les seves mans a través de Pau Vila, el 12 de juny de 1977. Es tracta d'un document de l'any 1785 que recull informació sobre l'antic bisbat del Pallars a Catalunya i que es va editar i imprimir a Tremp per Pablo Gallifa. L'Ajuntament iniciarà els tràmits per formalitzar la donació i conservar aquest document històric i fer-ne divulgació.

El Jordi va néixer l’any 1935 a casa Teixidó, al barri del raval de Tremp.Quan tenia 15 anys la seva família es va traslladar a Barcelona i és allà on ha viscut, ha format la seva família i ha desenvolupat la seva carrera professional. És filòleg, escriptor i activista cultural.

El Jordi és autodidacte, les circumstàncies i el moment històric van fer que després d’acabar els estudis mitjans hagués de posar-se a treballar. No obstant això, la seva manera ser, una ment inquieta, esperit de treball i constància i l’entusiasme, el van fer sobresortir i obrir-se pas en el món de la cultura catalana. Professor de Llengua Catalana, el Jordi ha destacat pel seu estudi de la vida i l'obra de Pompeu Fabra, aquí cal anomenar l’edició de l’Obra Completa de Pompeu Fabra, que ha dirigit amb Joan Solà i Cortassa, així com la cessió que en va fer a la Biblioteca Pública Maria Barbal de Tremp.

Ha publicat nombrosos llibres de viatge i excursionisme, com Indrets de Catalunya (1981), Setanta-cinc postals trempolines (1991). I ha estat impulsor d’iniciatives com la creació del Premi Mercè Rodoreda de contes i narracions. El 1984 va entrar a format part de la directiva d'Òmnium CulturalHa estat membre de la Societat Catalana de Geografia. El 1966 va obtenir el Premi Eduard Brossa amb el treball El noms de lloc de Tremp i els seus agregatsEl 1985 va rebre el Premi d'Actuació Cívica de la Fundació Lluís CarullaEl 2000 va rebre la Creu de Sant JordiÉs soci d’honor de la Societat d’Onomàstica. El 2016 va rebre un homenatge de l’Institut d’Estudis Ilerdencs. Des de 2016 és membre corresponent de la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis CatalansI aquest mes d’octubre ha rebut el premi Pompeu Fabra de mans de la consellera de Cultura.

A més, al llarg de la seva trajectòria ha col·laborat amb nombroses entitats, activitats i publicacions. Així, per exemple: publicacions de l'Institut d'Estudis Catalans i del Centre d'Agermanament Occitano-Català. I també a les revistes Cavall Fort i Tretzevents, Vèrtex i Excursionisme, entre altres. I fou un dels guionistes del programa de TV3 L'indret de la memòria, entre 1996 i 1997. I ha estat divulgador tant de temes de llengua com d’història i geografia en diferents mitjans de comunicació.

I sense oblidar les col·laboracions amb associacions d’aquest municipi i la vinculació cultural i esportiva que hi ha tingut i hi manté. Amb la SAM, l’Orfeó o la Coral Polifònica, així com la seva tasca en la creació i divulgació del premi Vent de Port de narrativa breu, a través de la Casa del Sol Naixent.