Sou a: Inici / Notícies / "La gran aventura de La Canadenca", el documental

"La gran aventura de La Canadenca", el documental

El dia 4 de desembre s'emetrà al programa Sense Ficció aquest documental coproduit per TV3, TVE i Endesa i els ajuntaments de Tremp, Salàs de Pallars i Torre de Capdella i dirigit per Jordi Fortuny.

Aquest document narra l'aventura de l'arribada de l'electricitat a Catalunya, fa cent anys, i els fets s’hi expliquen a través de tres punts de vista, el dels emprenedors, el dels treballadors i el dels habitants del territori on es van fer les preses.

La construcció de les centrals hidroelèctriques al Pirineu va transformar el paisatge de manera sobtada. Desapareixen hortes i pastures, molins, ponts o ermites que eren referents de la vida quotidiana i apareixen preses, centrals, torres i cables de transport elèctric. Van canviar els colors del paisatge amb els conreus de regadiu i una làmina d’aigua que pinta de blau la terra de la Conca de Tremp i els llacs de la Vall Fosca. La societat també es transformà. Les obres hidroelèctriquesvan representar una porta oberta a la “modernitat” expressada amb el desenvolupament del sistema de relacions econòmiques capitalistes però també, la transformació ambiental, social i cultural.

Amb la disponibilitat d’electricitat es reforçaren les activitats econòmiques tradicionals, es desenvolupà el sector terciari i el turisme; hi ha canvis en el treball amb la introducció de llocs de treball estables i amb un sou fix; noves persones introduiren noves mentalitats, noves estructures familiars i noves formes de socialització i d’organització social.

L'estrena del documental va tenir lloc al mes de setembre a l'Institut d'Estudis Ilerdencs i també es va emetre a l'Espai Cultural La Lira de Tremp els dies 5 i 31 d'octubre.

Per a més informació podeu consultar els blocs del Sense Ficció i de la productora Batabat.